Weboldalunk cookie-kat használ annak érdekében, hogy jobb felhasználói élményt biztosítson azáltal, hogy a cookie-k "megjegyzik" Önt és személyes beállításait. A cookie egy egyszerű szöveges fájl, amelyet weboldalunk az Ön számítógépén eltárol. Ezeknek a cookie-knak a tartalmát kizárólag a weboldalunk tudja lekérni vagy elolvasni. A cookie-kat elképzelheti úgy, mint a weboldal memóriáját, amelynek segítségével a weboldal többszöri látogatása után képes megjegyezni Önt. Elfogadom
Menü
Ön itt jár: > Kezdőlap >

Gyógyszer reklámok dömpingje: a gyógyszerek árában a fogyasztó fizeti meg a mindent elárasztó gyógyszer reklámok árát

Puffad? Tüsszög? Gombásodik? Biceg?

 


Érzésre rengeteg gyógyszerreklámot nézünk a tévében. És nem csak érzésre: a mért adatok szerint az összes reklám több mint egynegyede valami gyógykészítményről szól. Élelmiszert és kereskedelmet összesen nem reklámoznak ennyit a tévékben.

Jöhetnek tabletek, telefonok, mindenféle kütyük, streamingszolgáltatások, és hasonló új hullámos megoldások, de a tévé örök lesz. A legutóbbi Nielsen-mérés szerint a magyarok még mindig naponta átlag öt órát ültek a tévé előtt az év első negyedévében, igaz, a 18–49-es korosztály tagjai 7 perccel kevesebbet, mint az előző év hasonló időszakában.

Öt órába pedig jó sok reklám fér. Rengeteg. És ha valaki kapcsolt be tévét az utóbbi pár napban, hétben, hónapban, az pontosan tudja, hogy nevetségesen sok gyógyszerreklám megy a tévékben. Pofátlanul sok. Mintha az egész ország már délelőtt egy maroknyi bogyót szedne, hogy egyáltalán fel tudjon kelni az ágyból, ne puffadjon fel a reggelitől, és ne támadja meg azonnal a takonymanó, és eljusson munkába anélkül, hogy elfogyna az energiája. 

A Nielsen méri a reklámok nézettségét is, de a kimutatásaikból hiányoznak a gyógyszerek, ők az FMCG („fast moving consumer goods”, azaz gyorsan fogyó termék) reklámok nézettségét mérik: ebből az derül ki, hogy a magyarok legnagyobb számban joghurt- és csokireklámokat néznek.

De mi a helyzet a gyógyszerekkel? Érzésre egyértelműen azokból van a legtöbb a magyar tévékben. A következő adatok és statisztikák mind 2015-re vonatkoznak.

Gyógyszer mindenek felett

A televíziós hirdetési piacon a gyógyszerek (pontosabban a recept nélkül kapható gyógyászati, gyógyhatású készítmények) reklámjainak aránya messze a legnagyobb volt 2015. 2015-ben a tévékben összesen több mint 25 millió másodpercnyi gyógyszerreklámot láthattunk, ez több mint egynegyede volt az összes reklámidőnek a magyar tévékben. Sőt, többet láthattunk gyógyszerreklámokat, mint élelmiszer és kereskedelem kategóriákba tartozókat összesen. Élelmiszereket  összesen 13 millió másodpercben reklámozták 2015-ben, a kicsit általánosnak ható kereskedelmet több mint 11,7 millió másodpercben.

Rröpködnek a milliók, kicsit nehéz ezt befogadni, talán ígí érthetőbb: ha az összes 2015-ös, tévében ment gyógyszerreklámot megnéznénk, az 292 napig tartana.

Összehasonlításképpen: ugyanez az italreklámokkal csak 52 napig tartana, ami nem kevés, de azért nem egy teljes munkaév. Az meg szupervicces, hogy a nyomdászat és könyvkötés kategóriája összesen 10 másodpercet kapott 2015-ben.

És mennyi volt az összes reklámmennyiség a vizsgált csatornákon 2015-ben? 100 362 579 másodperc, azaz nagyjából 1161 napnyi. Igen, több mint három év.

És hogy mi a tanulság ebből a sok számból és százalékból? Főleg az, hogy iszonyatos mennyiségű gyógyszerreklámot fogyasztunk, és mivel amúgy is órákat tölt egy átlagos magyar a tévé előtt, ez nem biztos, hogy hamarosan meg fog változni. A gyógyszerreklámok piaca egyre csak nő és nő, én nem lennénk meglepődve, ha jövőre még ehhez képest is megugranának a költések.

 

Érdemes elgondolkodni azon, mennyire hygjuk magunkat befolyásolni a gyógyszer reklámok által .Valóban minden esetben csak a gyóygszerek jelentik a megoldást? Vagy ennek a hitnek a kialakítása csak a gyógyszergyárak és az ő gazadsági érdekeiket kiszolgáló iparágak érdeke? Nem érdemes tájékozódni, és megismerni olyan alternatív módszereket, melyek eseteelg hatékonyabbak, kevésbé ártalmasak? Csak éppen nincs pénz ezek megismertetésére, a mindent elsöprő mennyiségben történő sulykolására. A tudatos fogyasztók, egészségükkel foglalkozó emberek márrégen megártették ezeknek a folyamatonak az okat és nem hagyják magukat megtéveszteni, vagy befolyásolni. Ők már eljutottak odáig, hogy meguk keresik a nem agyonreklámozott új lehetőségeket és használják is azokat.

Forrás: index.hu